Puasa Ramadhan hukumnya wajib bagi kaum muslim yang sudah baligh. Namun demikian, tidaklah mudah melakukan puasa untuk pertama kali, terutama bagi anak-anak. Untuk itu, agar sikecil dapat terbiasa dan menghormati bulan puasa, maka anda perlu mengajarkan mereka dan memperlihatkan betapa indahnya bulan puasa itu.

Ibu bapa harus mengajarkan anaknya bagaimana membuat puasa dibulan Ramadhan agar menjadi sebuah pengalaman belajar yang menarik bagi anak-anak. Ibu bapa dapat mengajarkan anak-anak untuk menghormati bulan puasa dan memaknainya sebagai bulan dimana hati, fikiran, jiwa dan kesabaran harus bisa dikendalikan.

Berikut adalah beberapa cara yang boleh anda lakukan :

1.    Ajaklah Mereka Untuk Berbuka Puasa

Mintalah anak-anak untuk duduk bersama dengan seluruh anggota keluarganya diruang makan untuk berbuka puasa ketika waktunya tiba, bahkan ketika mereka tidak menjalankan ibadah puasa. Selain itu, sediakan makanan kesukaan anak diatas meja. Hal ini semata-mata untuk menarik perhatian mereka , cara ini akan mengajarkan mereka untuk melihat bagimana orang lain berbuka puasa dengan mengucap syukur. Selepas itu, ajaklah anak-anak untuk pergi ke masjid  bersama dengan ayah mereka untuk menunaikan ibadah solat Maghrib. Dengan begitu, lambat laun, ia akan mengerti dan terbiasa.

2.    Ajaklah Solat Terawih

Ajaklah anak-anak anda untuk menunaikan ibadah solat terawih setelah berbuka puasa sehingga mereka dapat terbiasa dan mengerti akan hal ini. Anak-anak mungkin hanya akan duduk atau tinggal dibagian belakang masjid jika mereka bosan. Namun seiring berjalannya waktu, anda dapat memberikan pengertian bahawa solat adalah hal yang penting yang harus mereka jalankan. Jika saat membawa serta sikecil ke masjid untuk solat terawih dan anda tidak ingin mereka mengganggu orang lain, anda dapat membawa buku-buku bacaan yang biasa ia baca untuk membuatnya tetap sibuk. Hal ini layak dilakukan untuk menimbulkan rasa semangat dan menghormati Ramadhan pada si kecil.

3.    Ajarkan Anak Untuk Berbagi

Anda boleh melakukannya dengan menyiapkan makanan yang boleh anda bagikan pada orang yang memerlukan ketika berbuka puasa. Selain itu, buat sikecil ikut menyiapkan makanan ini dan buat pula ia terlibat saat memberikan makanan ini pada orang yang memerlukan. Hal ini akan sangat berguna untuk mengajarkannya berbagi dan beramal kepada orang lain yang susah terutama saat bulan Ramadhan yang mana beramal dan berbagi menjadi bahagian dari ibadah dalam Islam.

4.    Berikan Penghargaan

Pada dasarnya setiap orang akan senang jika diberikan hadiah, begitupun dengan sikecil. Ajarkan ia berpuasa dengan memberikannya penghargaan berupa pujian ataupun memberikan apa yang ia harapkan selama itu masih dibatas normal. Seperti memasakan makanan kesukaan yang ia minta jika ia ikut menjalankan ibadah puasa meski puasa yang dijalaninya belum penuh. Anda boleh melakukannya secara bertahap, dan lambat laun semangat anak akan semakin terpacu. Seiring berjalannya waktu anda boleh memberikan pengertian dan mulai mengurangi hadiah-hadah atau penghargaan yang anda berikan dan mengajarkannya bahawa puasa adalah ibadah wajib yang harus dilakukan dengan ikhlas.


Untuk mendapatkannya, boleh SMS/Whatsapp “Minyak” ke
012-699 2604