CARA MUDAH UNTUK ‘CREATE BONDING’ DENGAN ANAK-ANAK

Setiap ibu bapa menginginkan hubungan yang akrab dengan anak-anak. Pasti anda akan berasa gembira tatkala hubungan yang akrab itu kekal sehingga lah mereka dewasa. Sesetengah remaja lebih cenderung untuk mengasingkan diri apabila mereka meningkat dewasa. Mereka lebih suka menghabiskan masa di dalam bilik daripada berkomunikasi dengan ahli keluarga yang lain terutama dengan ibu bapa.

Jurang diantara anak-anak dengan ibu bapa boleh terjadi kerana tiada asas komunikasi yang baik berlaku sewaktu anak-anak masih kecil. Apabila anak-anak ini meningkat dewasa, mereka akan memilih untuk mengasingkan diri.

Sebagai ibu bapa anda kena faham bahawa zaman remaja merupakan zaman paling rumit sekali. Sewaktu zaman ini lah anak-anak akan melalui pelbagai jenis cabaran terutamanya dari segi pelajaran, persahabatan dan juga percintaan. Jika komunikasi anda dan anak-anak kurang baik semenjak kecil lagi, maka tidak peliklah mengapa mereka lebih gemar meluahkan dengan kawan-kawan.

 

CARA UNTUK CREATE BONDING DENGAN ANAK-ANAK

 

1)Ucap kata sayang pada anak-anak

Cuba tanya diri anda, bila kali terakhir anda ucap sayang pada anak-anak anda tanpa sebab. Jika anda lihat, budaya orang barat termasuklah orang Korea (jika anda pernah lihat rancangan realiti tv The Return of Superman) mereka sangat mudah mengucapkan rasa sayang pada anak-anak.

Sangat berbeza dengan budaya sewaktu kita dibesarkan. Ibu bapa lebih bersikap ego dan jarang sesekali mengucapkan rasa sayang. Budaya kita lebih kepada menunjukkan rasa sayang daripada mengucapkan rasa itu. Dalam Islam pun ada menjelaskan bahawa, ibu bapa hendaklah mendidik anak-anak mengikut zaman mereka, bukan mengikut zaman ibu bapa itu dididik.

 

2)Ringankan mulut untuk memuji anak

Jika anak-anak melakukan sesuatu yang membanggakan seperti mengemas mainan tanpa disuruh, makan sehingga habis, atau mendengar cakap; anda seharusnya memuji sikap mereka.

“Bagusnya anak ibu, makan sampai licin.”

“Pandainya anak ayah, kemas mainan. Tak payah suruh pun.”

Selain menggalakkan anak-anak untuk terus bersikap baik di masa akan datang, anda juga membantu merapatkan lagi hubungan dengan anak-anak. Ini kerana, anak-anak akan berasa bahawa anda sangat prihatin dengan mereka.

 

3)Ucap terima kasih

Sebagai orang tua, kita sering kali menasihatkan anak-anak untuk mengucapkan terima kasih jika menerima sesuatu. Tapi adakah kita juga mengucapkan benda yang sama jika mendapat bantuan daripada anak-anak?

Sebagai ibu bapa, kita seharusnya menunjukkan contoh teladan yang baik agar mudah menjadi ikutan buat anak-anak. Jangan pula kita mengharapkan anak menunjukkan contoh teladan yang baik sedangkan kita mengambil mudah dengan sikap sendiri.

 

4)Mohon maaf pada anak-anak

Belajar untuk rajin memohon maaf dengan anak-anak andai ada kesilapan yang anda lakukan secara sengaja atau tidak.

“Sorry adik, ibu tak dengar adik panggil tadi.”

“Sorry abang, ayah ada kerja sikit ni. Lepas selesai kerja ayah teman abang buat kerja sekolah yer.”

Perkataan maaf yang diucapkan secara tidak langsung akan mengurangkan jurang antara anak-anak dan ibu bapa. Anak-anak akan lebih menyayangi ibu bapa mereka kerana bersikap lebih bertolak ansur dan memahami.

 

Untuk mendapatkannya, boleh SMS/Whatsapp “Minyak” ke 012-699 2604

By |2017-08-03T04:35:51+00:00August 3rd, 2017|Creative, Latest Articles, parenting, senarai semak, Tip & Petua|

Leave A Comment